Tästä tärpit somesisältöön🤩
Sosiaalisen median markkinoinnin rooli on nykypäivänä korostunut, minkä takia sen osaaminen on yhä tärkeämpää. Mahdat miettiä, että nytkö tilallisen tulisi olla kaiken lisäksi ammattilainen vielä sisällöntuotannossakin? Ei nyt sentään, mutta ihan jo muutamalla pienellä jutulla on mahdollista kehittää oman tilan somemarkkinointia ja samalla myös vähentää selkeillä suunnitelmilla sen aiheuttamaa työtaakkaa. Aiheesta voisi varmasti kirjoittaa loputtomiin, mutta paneudutaan tässä julkaisussa nyt vinkeistä olennaisimpiin.
Mitä sosiaalisen median kanavia kannattaisi käyttää ja mitä niille julkaista?
1. Pohdi kohderyhmääsi: Kenelle tuotat sisältöä? Millaisesta sisällöstä kohderyhmäsi voisi pitää? Minkä ikäinen ja minkälaisista aiheista kiinnostunut on tyypillinen asiakkaasi? Mitä sosiaalisen median kanavia hän mahdollisesti käyttää?
2. Reagoinnit -tykkäykset, kommentoinnit, jakamiset - ovat tärkeitä ja saavat julkaisusi liikkeelle. Mieti, miten saisit aikaan hyvää keskustelua ja tunteita kohderyhmässäsi? Löydä oma juttusi: Teetkö julkaisun hauskasta sattumuksesta, joka saa katsojan hyvälle tuulelle ja painamaan tykkäysnappia? Kirjoitatko hyvän asiapitoisen tekstin ajankohtaisesta aiheesta, joka herättää keskustelua? Pidätkö tekstisi informatiivisena, mutta herätät tunteita ja mielenkiintoa hyvillä kuvilla tai hauskoilla videoilla? Tapoja on monia.
3. Julkaise säännöllisesti, mutta älä liian usein. Tavallisena arkena yksi julkaisu viikossa riittää oikein hyvin pitämään sivusi hengissä, mutta tapahtuman lähestyessä julkaisuja kannattaa tehdä vaikkapa kolmen päivän välein.
4. Varsinaisten julkaisujen tueksi arkipäiväisempää ja rennompaa sisältöä voi tuottaa esimerkiksi yhden vuorokauden jälkeen poistuvien tarinoiden tai lyhyiden videoiden, eli kelojen muodossa. Tällöin ne eivät täytä sosiaalisen median kanavaasi ja olennaiset asiat löytyvät sivuilta yhä helposti.
Mihin kiinnittää huomiota itse julkaisujen tekemisessä?
1. Kuvat ja videot luovat yrityksen visuaalisen ilmeen: Käytä siis hyviä ja laadukkaita otoksia, jotka sopivat asiayhteyteen ja tukevat tekstiä. Esimerkiksi lihanmyyntiä koskevaan julkaisuun kannattaa liittää söpön vasikkakuvan sijaan herkullinen ruokakuva tai vaikkapa kuva kutsuvasta siististä lihamyymälästä. Kuvia kannattaa ottaa hyvillä hetkillä myös varastoon!
2. Tiivistä otsikkoon olennainen. Hyvä otsikko saa ehkä lukijan lukemaan julkaisusi loppuun, mutta vaikka näin ei tapahtuisi, on se silti jo välittänyt olennaisen informaation.
3. Kirjoita oikein ja selkeästi. Lue tekstisi viimeiseksi vielä ääneen tai näytä se kaverille - omalle tekstilleen sokeutuu helposti!
4. Julkaise oikeaan aikaan. Julkaisu kannattaa tehdä silloin, kun mahdollisimman moni käyttää sovellusta. Tällöin julkaisusi saa nopeasti ensimmäiset reagoinnit ja näyttökerrat, joiden perusteella sovellus suosittelee sitä eteenpäin.
5. Ole vuorovaikutuksessa seuraajiesi kanssa. Sitoutuneet seuraajat ovat niitä parhaimpia! Jos vastaat katsojasi kommenttiin, hän kommentoi todennäköisemmin myös seuraavalla kerralla. Ystävällisyys jää aina mieleen.
Miten auttaa kaverin julkaisua? Miten saada näkyvyyttä yhteiselle hyvälle?
1. Jaa, tykkää ja kommentoi. Siinäpä ne tärkeimmät. Videot kannattaa katsoa myös loppuun asti!
Toivottavasti näistä vinkeistä löytyi pohdittavaa sekä apua somemarkkinoinnin haasteiden kanssa painiville😊
Kirjoittanut Vilma Seppälä